نازعات313

آخرین نظرات
نویسندگان
جزئیات جدید توقیف مرسک

به گزارش «وطن امروز» : اردیبهشت‌ماه امسال منابع‌خبری آمریکایی از توقیف یک کشتی تجاری غول‌پیکر آمریکایی در خلیج‌فارس خبر دادند. ماجرا از این قرار بود که اداره بنادر ایران به دلیل تخلفات مالی این کشتی که به تازگی یکی از بنادر ایران را ترک کرده بود، حکم توقیف این کشتی را از مراجع قضایی دریافت کرده بود. پس از صدور این حکم، نیروی دریایی سپاه موظف شد این کشتی را به بنادر ایران بازگرداند.

به‌رغم اطلاع به خدمه این کشتی مبنی‌بر بازگشت به سواحل ایران اما این کشتی با درخواست از ناوگان آمریکا در منطقه، خواستار پوشش آنها شد.

با این حال کشتی غول‌پیکر مرسک که با پرچم جزایر مارشال به ایران آمده بود و تحت حمایت آمریکا قرار داشت، به همراه بار و خدمه به بندرعباس بازگردانده شد. خبرگزاری‌های آمریکایی‌ها و نیز برخی منابع خبری در منطقه شلیک نیروهای نظامی ایران به این کشتی را عامل بازگردانده شدن این کشتی غول‌پیکر به سواحل ایران دانستند البته همان زمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نیز در اطلاعیه‌ای این خبر یعنی شلیک به سمت کشتی مرسک را تایید کرد. در اطلاعیه پنتاگون آمده بود: کشتی مرسک‌تایگریز، هنگام وقوع حادثه، در حال عبور از تنگه هرمز بوده است و هواپیماهای آمریکایی و ناوشکن فراگوت، درخواست کمک کشتی را دریافت کرده و مراقب اوضاع بوده‌اند.
با 4 شناور عاشورا!
پس از گذشت 4 ماه از ماجرای توقیف این کشتی آمریکایی، روز گذشته دریا‌دار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه جزئیات جدیدی از ماجرای توقیف این کشتی آمریکایی را تشریح کرد. به گزارش تسنیم، دریادار علی فدوی در دوره خط امام سیاسی که صبح دیروز در دانشگاه امام‌حسین(ع) برگزار شد با اشاره به دخالت‌های آمریکا از سال 65 در خلیج‌فارس گفت: صادرات نفت ما در سال 65 به زیر 100 هزار بشکه و قیمت 6 دلار رسید. آن زمان امکانات نیروی دریایی سپاه نیز بسیار کم بود در حالی که ما در جنگ با آمریکایی‌ها 139 مقابله به مثل و
17 عملیات موشکی ضد آنها را انجام دادیم و حتی در ایام جنگ تحمیلی یک ناو آمریکایی یک میلیارد دلاری را تنها با
7 هزار تومان منهدم کردیم. فدوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی توان اعمال هرگونه حاکمیتی را علیه آمریکایی‌ها به صورت
صد‌درصدی در خلیج فارس دارد. وی در ادامه درباره توقیف کشتی آمریکایی مرسک گفت: هیچ کشوری را ندیده‌ایم که با یک حکم محلی یک کشتی تجاری خارجی را توقیف کند؛ طبق روال قانونی حکم قضایی صادر و به ستاد کل نیروهای مسلح  اعلام شد و سپس پس از ابلاغ به نیروی دریایی سپاه 4 شناور کلاس عاشورا، یک کشتی آمریکایی 2700 کانتینری متعلق به شرکت مرسک را توقیف کردند که در این پروسه ناوهای جنگی آمریکایی حاضر در محل با استعلام حرکت کشتی از خدمه آن خواستند در کشور امارات پهلو بگیرند اما با ابلاغ نیروی دریایی سپاه، به ناو آمریکایی اعلام شد که این یک موضوع قضایی است و آنها حق دخالت در آن را ندارند که این کشتی در یکی از بنادر ایران پهلو گرفت و اقدامات قضایی انجام شد. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به سخنان کسینجر در اجلاس داووس در سال 1391 که گفته بود ما 34 سال است در ایران با یک انقلاب مواجه هستیم، گفت: هر استفاده‌ای که آمریکایی‌ها از توافقات هسته‌ای بکنند، فرعی است. ملاک همان صحبت‌های کسینجر است. وی به حضور نیروی دریایی سپاه در آب‌های خلیح‌فارس اشاره کرد و گفت: تنها 3 ماه از حضور ما در آب‌های خلیج‌فارس نمی‌گذشت که یک مقام پنتاگون گفت ناو اعزامی به خلیج‌فارس نه تنها نمی‌تواند ماموریت انجام دهد بلکه نمی‌تواند از خود در مقابل قایق‌های تندروی ایران دفاع کند. فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره توانمندی نیروی دریای سپاه نیز گفت: توانمندی‌های امروز ما قابل قیاس با دوران جنگ نیست و این موضوع را نه تنها آمریکایی‌ها بلکه برخی مسؤولان داخلی نیز قادر به فهم آن نیستند. فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه با بیان اینکه ما با آمریکایی هر روز در خلیج‌فارس و در صحنه عمل در حال مذاکره هستیم، گفت: در خلیج‌فارس هر کس که می‌خواهد حضور داشته باشد باید با زبان فارسی صحبت کند لذا در همه ناوهای آمریکا یک فارسی‌زبان حضور  دارد. فدوی همچنین به توافقات هسته‌ای اشاره کرد  و گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست، مجلس در حال بررسی برجام است و وضعیت کنگره نیز مشخص است اما آنچه مشخص است این است که آمریکایی‌ها هیچ ابزاری برای کنترل دنیا ندارند. فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه به ماهیت انقلاب اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: در ایران 2 گروه وجود دارند که اولین گروه معتقد است اگر انقلاب پیروز شده دیگر نیازی به دیدگاه انقلابی نیست. در مقابل تفکری دیگر معتقد است که انقلاب اسلامی یک تفکر است و باید بر این تفکر برقرار باشیم تا بتوانیم به حرکت خود ادامه دهیم. فدوی در ادامه سخنان خود به تقابل ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: دعوای آمریکایی‌ها با ما بر سر منافع نیست بلکه ماهیت دعوای ایران و آمریکا ماهیت ایدئولوژیک و حق و باطل است. اگر دعوای ما با آمریکایی‌ها از جنس دیگر کشورها بود تاکنون قراردادی امضا شده بود و مشاجره به پایان می‌رسید. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از سال 65 به صورت مستقیم با ما وارد نبرد شدند و مبارزه با انقلاب اسلامی توسط استکبار یک‌ لحظه نیز تعطیل نشده است. فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: اگر ما راه انقلاب اسلامی را ادامه ندهیم و آن را در جغرافیای جمهوری اسلامی رها کنیم خاک این جغرافیا را به توبره خواهند برد. فدوی تصریح کرد: یک مشت انسان که داعیه فهم دارند، مطلب به این سادگی را نمی‌فهمند و معتقدند ماهیت دعوای ما با آمریکا بر سر منافع است.
 فرمانده نیروی دریایی سپاه با کنایه به اظهارنظر منفعلانه جواد ظریف در دانشگاه تهران انتقاد کرد و ادامه داد: جلوه ظاهری قدرت آمریکایی‌ها به گونه‌ای است که یک مقام مسؤول در جمع دانشجویی به زبان می‌آورد که آمریکایی‌ها قادر هستند با یک بمب، فلان غلط را انجام دهند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۶
امیر مهدوی