نازعات313

آخرین نظرات
نویسندگان

مشاور جهانگیری: خودکفایی کشاورزی مزخرف است!

پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۱۶ ق.ظ


Image result for ‫عیسی کلانتری‬‎

بعد از مسکن مهر که از سوی آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم مزخرف خوانده شد، اخیراً عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس‌جمهور نیز خودکفایی کشاورزی را مزخرف دانست.


عیسی کلانتری که در دوره حاکمیت کارگزارانی‌ها بر صندلی وزارت کشاورزی تکیه زده بود و کارنامه ناموفقی را از خود به یادگار گذاشت طی روزهای اخیر و پس از دریافت حکم مشاورت از سوی اسحاق جهانگیری طی سخنانی در نشست کمیته اقتصادی بنیاد امید ایرانیان با ذکر یک خاطره، خودکفایی در کشاورزی را «مزخرفات» خواند و گفت:‌ «همین الان آقایان هنوز دارند درباره خودکفایی در محصولات کشاورزی صحبت می‌کنند. برای نوشتن برنامه ششم دوباره موضوع خودکفایی را به میان کشیدند که من برگشتم به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این مزخرفات را کنار بریزند.»
به گزارش مسیر آنلاین جمله فوق در حالی از زبان مشاور معاون اول دولت یازدهم مطرح می‌شود که تلاش برای خودکفایی در همه عرصه‌های علمی، فناوری و اقتصادی، از ابتدای انقلاب تاکنون خصوصا در زمینه خودکفایی و امنیت غذایی کشور با تولید محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی در داخل به‌عنوان راهبرد جدی در اقتصاد مقاومتی مورد مداقه و پیگیری قرار گرفته است.
وزیر اسبق کشاورزی که پیشینه مدیریتی ناکارآمد وی در این بخش برای متخصصین حوزه کشاورزی به‌عنوان خاطره‌ای تلخ قلمداد می‌شود، چندی پیش نیز با احساسی خواندن این آرمان به واسطه جو ابتدای انقلاب، به سردمدار مخالفت سنگین با اصل «خودکفایی کشاورزی» مبدل شد، این در حالی است که این خط تبلیغی با کار رسانه‌ای شدید بر روی مقوله آب و کم‌آبی همراه شده تا افکار عمومی را با خود هم‌نظر کند.
همسویی رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های داخل با این خط و جریان فکری نیز موردی است که باید مورد بررسی جدی نهادهای امنیتی و قضایی قرار گیرد.
گفتنی است در تمام صحبت‌های حضرت امام (به ویژه در خصوص آنکه تنها استان آذربایجان شامل اردبیل، آذربایجان‌غربی و شرقی می‌توانند تمام محصولات کشاورزی کشور را تامین کنند) و رهبر انقلاب (توجه به ویژه به استان خوزستان و لزوم خودکفایی در تمامی محصولات استراتژیک کشاورزی) اجرایی شدن آرمان خودکفایی کشاورزی با مطالعات دقیق کارشناسی قابل تحقق دانسته شده است.
خاطرنشان می‌شود واژه مزخرف ابتدا از سوی آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی وارد ادبیات گفتمانی دولتمردان فعلی شد.
آخوندی که در طول 2 سال تصدی وزارت راه و شهرسازی تاکنون هیچ طرح مسکنی را به اجرا درنیاورده و فقط یکسره از اقدامات دولت قبل خصوصا مسکن مهر انتقاد کرده است طی هفته‌های اخیر روند هجمه به این طرح فراگیر را به جایی رساند که آن را مزخرف نامید.
طرح مسکن مهر باعث خانه‌دار شدن جمع کثیری از اقشار کم درآمد شده است.
اظهارات کلانتری
ضربه به کشاورزی است
در همین حال وزیر اسبق کشاورزی اظهارات کلانتری را مایه ضربه و آسیب به کشاورزی دانست.
عباسعلی زالی در گفت‌وگو با نسیم اظهار داشت: این‌گونه صبحت‌ها علاوه بر ضربه به بخش کشاورزی به بخش‌های دیگر هم ضربه وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: آنهایی که طرفدار واردات هستند بدانند، بخش تجارت و صنعت ما بدون کشاورزی موفق نخواهد شد، زیرا کشاورزی بستر حرکت برای سایر بخش‌هاست.
وزیر اسبق کشاورزی گفت: آقا کلانتری حرف درستی نزده‌اند و باید به بعد دیگر قضیه هم نگاه می‌کردند زیرا کشاورزی ما باید به سمت علمی شدن و انتقال فناوری‌ها حرکت کند.
زالی بیان کرد: باید کاری کنیم که از امکانات کشور بیشتر استفاده کنیم و بهره‌وری آب در کشاورزی باید افزایش یابد.
وی با انتقاد از برخی از رفتارها در گذشته گفت: اگر در گذشته آمایش سرزمینی در کشور رعایت می‌شد شاهد این نبودیم که بهترین زمین‌های کشاورزی ما تبدیل به ساختمان شود؛ بنابراین ما باید روی این مسئله تجدیدنظر کنیم نه این که روی کشاورزی تجدید نظر کنیم.
وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: دوستانی که خواهان عدم توجه به کشاورزی هستند در نظر نمی‌گیرند که عدم توجه به کشاورزی باعث بی‌توجهی به خاک کشور می‌شود، بنابراین خاک ما روز به روز فقیرتر می‌شود.
زالی با انتقاد از هجمه وارد شده به مصرف آب در بخش کشاورزی یادآور شد: هشدار برای صرفه‌جویی در آب نباید فقط معطوف به کشاورزی باشد، در صنعت و سایر بخش‌ها هم باید صرفه‌جویی کنیم.
وی انتقاد از بخش کشاورزی را متناسب با اقتصاد مقاومتی ندانست و خاطرنشان کرد: این‌گونه اظهارنظرها با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست، زیرا معنای اقتصاد مقاومتی این نیست که کشاورزی را رها کنیم و به بخش‌های دیگر بچسبیم؛ ما هم به کشاورزی نیاز داریم هم به صنعت و هم به بخش‌های دیگر و نباید یک بخش را فدای بخش‌های دیگر کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۰
امیر مهدوی

مشاور جهانگیری