نازعات313

آخرین نظرات
نویسندگان
فاطمه گذری: در حالی که ایران در مرکز کانون بحران‌های منطقه‌ای است و شعله‌های ناامنی اطراف آن را فرا گرفته از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. در مطلب پیش رو به برخی از دلایل چرایی وجود این امنیت بی‌بدیل می‌پردازیم.


1- نعمت ولایت فقیه
برای پرداختن به این عامل اساسی در نگه داشت انقلاب اسلامی از شر دشمنان، کافی است به  این فرمایش حضرت امام (ره) اشاره کنیم که فرمودند: «پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.» شاید، در آن زمان که رهبری نظام، ملت را  به اهمیت ولایت فقیه  فرا می‌خواندند؛ حداقل از بعد امنیتی، بسیاری از مردم به این امر واقف نبودند. اینکه چرا باید انقلاب اسلامی آسیب پذیر باشد و چه آسیب‌هایی ممکن است دامنگیر کشور شود؟ امّا امروز با نگاهی به  شرایط حاکم در مصر، لیبی، عراق، ‏تونس، یمن و... بخوبی می‌فهمیم  که با نبود عنصر اساسی رهبری یا همان «ولایت فقیه»، چه سرانجامی در انتظار این قیام‌های مردمی است. با اینکه جانفشانی‌های زیادی کرده‌اند و شهدای زیادی نثار پیروزی نهضت‌های مردمی نموده‌اند؛ اما آن‌طور که باید و شاید به خواسته‌های خود، دست نیافته‌اند. البته باید اذعان داشت که در این میان نباید از کینه توزی‌های آمریکا، اسرائیل غاصب و کشورهای متخاصم و خیانت کار عرب، بعنوان عامل بازدارنده غافل بود. بنابراین، با یک آسیب شناسی ساده، می‌توان نبود یک رهبری منسجم و ازهمه مهم‌تر متکی بر ولایت فقیه را، عنصر اساسی در نابسامانی در حوزه‌های مختلف و بخصوص در حوزه امنیت دانست.

2- وحدت و بصیرت ملت
ملت ایران امام و زعیم خود را از سال 42 شناخت و پیام‌های رهبر تبعیدی خود را با گوش جان شنید و سینه به سینه و یا با تکثیر و توزیع مخفیانه آنها به اطلاع عموم رساند. سپس  در بهمن سال 57، با حضور یکپارچه و سراسری خود دیو ظلم و فساد پهلوی را بیرون کرد و فرشته نجات امام خود را در آغوش گرفت. آنگاه که دشمنان انقلاب، به اشکال مختلف، علیه نظام،در داخل و شهرهای مرزی، به توطئه و ناامنی پرداختند، با مقاومت و نثار خون، حماسه آفرید و یا زمانی که با رشادت وصف ناپذیر در جنگ تحمیلی 8 ساله، به دفاع جانانه همت گماشت؛ همه و همه نشان از آگاهی، رشادت و اطاعت پذیری ملت غیور ایران داشت که در وفاداری به انقلاب و نظام و تأمین این امنیت، نقش اساسی دارد.  مروری بر این تجارب تاریخی و عبور مقتدرانه از گردنه‌هایی مانند هشت سال جنگ تحمیلی و فتنه‌هایی مانند 18 تیر و فتنه 88 نشان می‌دهد وحدت و بصیرت مردم همیشه یکی از عوامل اصلی امنیت زا بوده است که نباید آن را نادیده گرفت.
3- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
یکی از سیاست‌ها و تدابیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تشکیل نهادهای انقلابی در نظام بود. نهادهایی همچون: کمیته انقلاب اسلامی، برای تأمین امنیت داخلی کشور که به موازات شهربانی بوجود آمد. جهاد سازندگی، برای احیای کشاورزی و آبادانی در کنار وزارت کشاورزی؛ نهضت سوادآموزی، برای باسواد کردن عموم مردم به موازات وزارت آموزش و پرورش؛ بنیاد مسکن انقلاب، برای خانه‌دار شدن جامعه مستضعف در کنار وزارت مسکن و شهرسازی؛ کمیته امداد، برای رسیدگی به مستمندان و بالاخره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج میلیونی که برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب در هر عرصه‌ای تشکیل شد. بطور قطع و یقین پا گرفتن نهاد سپاه پاسداران، یک تصمیم راهبردی بود که آثار مثبت آن با گذشت زمان و تعدد هجمه‌های داخلی و خارجی دشمنان نظام، بیشتر احساس می‌شود. اگر بخواهیم مجموعه بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره)، در مورد سپاه را رصد کنیم، افزون بر صدها صفحه است، اما یک جمله کلیدی از ایشان در مورد سپاه، وجود دارد که فرمود: «اگر سپاه نبود کشورنبود.» شاید اگر صدها جلد کتاب در اثبات نقش ‏سپاه پاسداران دراستقرار و استمرار جمهوری اسلامی ایران و تأمین ‏امنیت، آرامش، استقلال و اقتدار امروز ایران نگاشته شود، نتواند ‏به اندازه این جمله کوتاه حضرت امام، روشن، ‏واضح و قابل درک باشد .تحلیل این کلام راهبردی آینده نگر، در میان مفسران مسائل سیاسی و دفاعی استراتژیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که جای آن در این مقال نمی‌گنجد. تاسیس این نهاد انقلابی، یک اقدام هوشمندانه بود که آثار زیادی برای افزایش ضریب امنیتی کشور و نظام داشته و خواهد داشت و البته این نکته نیز گفتنی است که در موضوع تهدیدات ضدامنیتی خارجی، ارتش و سپاه در کنار یکدیگر بوده و اقتدار این دو رکن، خنثی‌کننده این گونه تهدیدات است.

4- وزارت اطلاعات
دیده بانی از مواضع و حرکات دشمنان داخلی و خارجی و نیز پاسداری از نظامی مبتنی بر خون هزاران شهید و ایثار جانبازان، ضرورت تشکیل نهادی را با عنوان وزارت اطلاعات ایجاب می‌کند. این تشکیلات، اهمیت تشکیل این نهاد را حضرت امام، خطاب به آیت الله ری شهری فرمودند؛ کاری که شما (نیروهای وزارت ‏اطلاعات) می کنید اهمیتش از خط مقدم جبهه بالاتر است. نیروهای وزارت اطلاعات که از نظر امام، «سربازان گمنام امام‌زمان(عج)»، نام گرفته‌اند؛ توانسته‌اند سرزمین مقدس ایران را از لوث وجود گروهکهای ناپاک، وطن ‏فروش و جاسوس، پاک و منزه کنند ودر واقع، دشمن را در خانه خود به محاصره اطلاعاتی درآورند! آنها در نهایت ‏گمنامی و بی ادعایی خدمتی به جمهوری اسلامی و ملت ایران کرده ‏است که نه در گفتار می‌گنجد و نه در نوشتار. نه ‏خودشان می‌توانند بگویند که چه کرده‌اند و نه دیگران می توانند ‏بنویسند. وزارت اطلاعات ایران، سیاست ‏خرابکارانه و جنایتکارانه ندارد و نمی‌خواهد به بی گناهان آسیب ‏برساند درصورتی که بسیاری از سازمانها ی امنیتی کشورهای دنیا و ‏حتی اطراف ما از هیچ جنایتی فروگذار نیستند و بیشترگروهکهای ‏جنایت‌کار تکفیری تحت فرمان و دستورسازمانهای امنیتی کشورهای ‏منطقه عمل می کنند.‎‎ بهرحال، نباید رشادت‌ها و پایداری‌های این نهاد مردمی و گمنام را در افزایش ضریب امنیت داخلی و خارجی نادیده گرفت .

5- امدادهای غیبی
 در انقلاب اسلامی
علی‌رغم تمام تدابیر و زحمات شبانه‌روزی نهادهای مختلف برای تامین امنیت کشور، حجم و پیچیدگی این تهدیدات به گونه‌ای بوده و هست که بدون عنایات قدرتی فرامادی، خنثی‌سازی آنها و عبور از این چالش‌ها بدون شک امکان پذیر نبوده و نیست. اگرچه عوامل غیرمادی در تحلیل‌های جهان امروزی تقریبا جایی ندارند اما در نظام جمهوری اسلامی که براساس ایدئولوژی الهی و اسلامی شکل گرفته، نباید از کنار این عامل به سادگی گذشت. اعتقاد به وجود امدادهای غیبی، یکی از برکات انقلاب اسلامی است و البته پیشینه دینی نیز دارد. در قرآن کریم به انواع مختلفی از امدادهای الهی ‏اشاره شده است که برخی از آنها عبارتند از: ارسال ‏سپاه نامرئی در جنگ، نزول باران، ایجاد آرامش در ‏قلب مؤمنان، ایجاد ترس در قلب دشمنان، فرستادن ‏بادهای ویرانگر، برهم زدن کیدهای دشمنان، الهام ‏حقایق به قلبها، افزایش نعمتهای مادی و ... ‏‏(ناصحی، 1387)
استاد شهید مطهری معتقد است که در وقوع انقلاب ‏اسلامی ایران نیز، امدادهای غیبی در میان بوده است. ‏وی تصریح می‏کند که رهبر انقلاب، امام خمینی(ره) ‏نیز چنین باوری داشته و قائل به حضور امدادهای ‏غیبی در انقلاب اسلامی بوده است: «در جلسه‏ای ‏خصوصی ایشان [امام خمینی] به من گفت فلانی این ‏ما نیستیم [که این نهضت را ایجاد کرده ایم] من دست ‏خدا را احساس می‏کنم. [ایشان] برای خدا قیام کرده و ‏خدای متعال یک قلب قوی به این مرد داده که اصلاً ‏تزلزل، ترس، بیم در این دل راه ندارد.»
(مطهری، 1387‏‏ ،ص 51 ).
یکی از انقلابیون نیز می‏گوید: «وقتی مرحوم ‏مطهری [از دیدار امام در فرانسه] برگشت به ایران ‏به دیدن ایشان رفتم [...] دیدم آقای مطهری می‏گوید: ‏آقا! من مبهوت هستم! گفتم چرا؟ گفت: تصمیمی که ‏امام گرفته با این همه نظامی‌های تا دندان مسلح با آن ‏همه حمایتهای آمریکا و انگلستان و فرانسه نتیجه چه ‏خواهد شد؟ آیا واقعاً این تصمیم برای ما موفقیت پیش ‏خواهد آورد؟ ایشان می‏گفت: به امام گفتم: آقا! خطر ‏خیلی مهم است خودتان را چطور می‏بینید؟ امام در ‏جواب فرمود علی التحقیق پیروزیم. پرسیدم: آیا به ‏محضر امام عصر(عج) شرفیاب شدید و او این خبر را ‏داده است؟ امام نفی و اثبات نکرد و فقط گفت: قطعاً ‏پیروزیم» (کرمی‌پور، 1382، ‏صص466و467) ‏‎
منابع:
1- ناصحی، محمدحسن، امدادهای غیبی از نگاه قرآن، قم: بوستان کتاب،1387.ص9.
‎2- مطهری، مرتضی .آینده انقلاب اسلامی ایران، تهران: انتشارات صدرا،1387.ص 5.
3- کرمی پور، حمید، خاطرات آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1382، ص 1
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۹
امیر مهدوی