نازعات313

آخرین نظرات
نویسندگان

افزایش 141 درصدی واردات بنزین در یک‌سال

يكشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۰ ق.ظ

مطابق گزارش عملکرد دوساله شرکت ملی پالایش و پخش مشخص شد واردات بنزین افزایشی 141 درصدی  طی یک‌سال گذشته داشته است

مهدی جابری: کشور ما که زمانی تا آستانه خودکفایی در تولید بنزین و فرآورده‌های نفتی پیش رفته بود و می‌توانست با انجام برخی اصلاحات و ادامه روند ارتقای کیفیت، حتی چشم به صادرات گسترده داشته باشد در 2 سال گذشته به یکی از مهم‌ترین واردکنندگان بنزین تبدیل شد و در سال جاری نیز نتوانسته است برای صادرات چشمگیر فرآورده‌های نفتی برنامه‌ای منظم و کارشناسی در پیش گیرد.


به گزارش «وطن امروز» براساس تازه‌ترین گزارش عملکردی که از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در 2 سال گذشته منتشر شده است، واردات بنزین در سال 92 و با روی کار آمدن دولت یازدهم 141 درصد افزایش یافت و از واردات 52/1 میلیون لیتر بنزین در روز به 67/3 میلیون لیتر در روز رسید. در سال 1393 نیز با ادامه سیاست‌های واردات بنزین، این رقم به 57/4 میلیون لیتر بنزین در روز افزایش یافت و با 25 درصد رشد نسبت به سال 1392 موجب وابستگی بیش از پیش کشور به این محصول شد. نکته قابل توجه در گزارش عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این است که واردات بنزین در سال 1391 نسبت به سال 1390 حدود 69 درصد کاهش یافته و از 85/4میلیون لیتر به 51/1 میلیون لیتر در روز رسیده بود.
   واردات بی‌منطق و خطرناک
افزایش 141 درصدی واردات بنزین در سال 1392 و نیز افزایش 25 درصدی آن در سال 1393 در حالی اتفاق افتاده است که مطابق اعلام مراجع نظارتی داخلی و بین‌المللی، کیفیت میلیاردها لیتر بنزین وارداتی کمتر از بنزین تولید داخل بوده است. این موضوع را شرکت بازرسی بین‌المللی SGS نیز تایید کرد. این شرکت با بررسی اسناد آنالیز 2 محموله بنزین وارداتی از فجیره امارات به این نتیجه رسید که حجم قابل توجهی از بنزین‌های وارداتی حاوی افزودنی‌های غیرمجاز و سرطانزا بوده است. نکته قابل تامل اینکه مجموعه وزارت نفت قبل از توزیع این بنزین در کشور از نتایج آنالیز آن مطلع بوده‌ و می‌دانسته حجم زیادی از بنزین‌های وارداتی حاوی افزودنی‌های خطرناک همچون ام‌‌‌ام‌‌تی و فروسین است.
ام‌‌ام تی یا همان متیل سیکلو پنتا دی انیل منگنز تری کربونیل، یک افزودنی‌ فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان استفاده شده است. ام‌‌ام‌‌تی حاوی تقریبا 24/4 درصد منگنز بوده  و از نظر قیمت نسبت به سایر اکتان‌افزاهای مجاز ریفرمیت، بنزین سوپر وMTBE  بسیار باصرفه است اما به علت عوارض زیان‌آوری که برای انسان، محیط‌زیست و خودروها دارد، استفاده از آن  در بنزین‌های رایج در بازارهای بین‌المللی ممنوع شده است.
درباره فروسین نیز همینطور است؛ دانسیته بالای فروسین (محتوی 30 درصد وزنی آهن) نسبت به سوخت  باعث تشکیل رسوب در مخزن سوخت و بسته شدن مسیر فیلتر سوخت می‌شود.  فروسین همچنین ایجاد رسوب اکسید آهن در شمعک موتور را در پی دارد. نکته دیگر این است که بنزین‌های حاوی آهن و منگنز موجب بروز صدمات و عوارض بسیار بر سیستم‌های  گوارشی و تنفسی می‌شود و عوارض پوستی متعددی به همراه دارد. با افزایش 141 درصدی واردات بنزین در یک برهه زمانی، نزدیک به 500 میلیارد تومان در 6 ماه فقط نصیب افراد و شرکت‌های دلال و واسطه شد؛ همان‌هایی که برخی نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی به دنبال افشای ابعاد فعالیت‌های‌شان هستند. تحلیل و بررسی گزارش عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشخص می‌کند ما از 2 سال قبل به یک واردکننده مهم بنزین تبدیل شده‌ایم و در شرایطی که برخی پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌ای کشور در زمینه نفت و فرآورده‌های آن ناتمام به حال خود رها شده است، هزینه‌های سنگینی صرف واردات بنزین شده و می‌شود. همچنین می‌توان به سادگی به این نتیجه رسید که مدیران ما در مدیریت تولید دچار ضعف‌های اساسی هستند.
موضوع قابل تامل دیگر این است که رشد مصرف بنزین در ایران حدود 2 یا 3 درصد است اما واردات این محصول افزایش نامعقولی داشته و حتی به 141 درصد افزایش در سال 1392 رسید.
افزایش 458 درصدی واردات نفت ‌گاز
گزارش عملکرد دو ساله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین نشان می‌دهد واردات نفت‌گاز با آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال 1392 حدود 458 درصد افزایش یافت. این روند در سال 1393 نیز دنبال شد و واردات نفت‌گاز در مقایسه با یک سال قبل از آن 25 درصد افزایش داشت. به عبارتی میزان واردات نفت گاز در سال 1390، صفر بود، در سال 1391 به 120 هزار لیتر در روز رسید اما با روی کار آمدن این دولت در سال 1392 به 670 هزار لیتر در روز افزایش یافت. این میزان در سال 1393 به 840 هزار لیتر
در روز رسید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۱
امیر مهدوی