نازعات313

آخرین نظرات
نویسندگان

تهاجم فرهنگی،ناتوی فرهنگی وجنگ نرم

شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۱ ق.ظ

 اهداف تهاجم فرهنگی غرب

ناکامی دشمنان درمقابله مستقیم با انقلاب اسلامی درعرصه براندازی آشکار، توجه آنان را درتهاجم خود به ابعاد فرهنگی انقلاب اسلامی معطوف نمود. بدیهی است که سازوکار دشمن دراین میدان با عرصه تهدیدات سخت علیه نظام متفاوت است. اگرچه برآیند هردو روش سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است.

مقام معظم رهبری درتبیین این بعد ازتحرکات دشمن ( دردیدار فرماندهان سپاه  24/9/77)  می فرمایند:

« من درپنج شش سال قبل ازاین احساس کردم یک حرکت خزنده، فرهنگی درکشور دارد شروع می شود. برای چه؟ برای هدف قراردادن نقطه اصلی، نقطه اصلی چیست؟ ایمان مردم، ایمان نقطه اصلی است، منشأ همه خیرات وبرکات ایمان است. ایمان به آن حقیقت روشن وتابناکی که توانست ملت ایران را ازظلم وجوراستبداد نجات دهد. آن ایمان، همان ایمانی بود که توانست درهمه میدان ها بهترین جوانان کشوررا بسیج کند، برای کارهای بزرگ.

گوشه ای ازاهداف دشمن درعرصه تهاجم فرهنگی را درابعاد زیرمی توان برشمرد:

1-حذف دین ازعرصه سیاسی واجتماعی کشور

یکی از اهداف اصلی تهاجم فرهنگی دشمن حذف دین ازعرصه حیات سیاسی واجتماعی کشوراست وبه صراحت بیان می کنند که دین کارآمدی و صلاحیت لازم را برای اداره اموراجتماع نداشته وحق دخالت درحکومت و سیاست را ندارد! اساساً حرکت غرب درجریان رنسانس مبتنی براین اصل بود، رنسانس برای جداسازی وحذف دین ازسیاست به وقوع پیوست وبعدها دین را ازعرصه اجتماع هم خارج کرد وآنچنان که قرون وسطی دوران به اصطلاح حاکمیت دین برمقدرات جامعه بود، دوران بعد ازآن که بدان عصرجدید یامدرنیته ومدرنیسم می گویند، دوران برکناری دین ازعرصه سیاست یا سکولاریسم بودکه به لائیسیزم یا لائیسیته که به معنی نفی گرایشات وسلوک ورفتار دینی است، منجرشد.

عمل به این توصیه دشمن برای حذف دین ازعرصه زندگی، باعث خواهد گردید که عملاً چیزی ازجمهوری اسلامی باقی نماند. درهمین زمینه، گری سیک عنصربرجسته سازمان سیا ومشاورسابق سازمان امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا پس ازسفر به ایران طی مصاحبه ای اعلام می دارد:

«چگونه خوشحال نباشیم ازاینکه موج تازه ای درایران برپا شده که مصمم است طومارحکومت اسلامی را درهم بپیچد وحکومتی نظیر حکومت ایران دردوران شاه وعربستان سعودی را روی کاربیاورد.

خواست ما ودولت آمریکا این است که دین درسیاست دخالت نکند. البته هرکسی بخواهد می تواند آزاد باشد وآنقدرنماز بخواند وتسبیح بچرخاند که پوست انگشت وپیشانی اش ضخیم شود.» [1]

2-حذف روحانیت

یکی دیگر ازاهداف تهاجم فرهنگی دشمن حذف روحانیت ازمصادر امور وبی اعتبارساختن آن به عنوان یکی ازنهادهای مرجع ازبین توده ها وخصوصا نسل جوان است. برای تحقق این امر ازروش های مختلف سود می جویند گاهی ازموضع دلسوزی وبرای حفظ قداست روحانیت خواستار کنارکشیدن آنها ازمیدان سیاست شوند وگاه ازسرخشم وکینه توزی مشکلات کشور را بدانها نسبت می دهند وگاه با بهم بافتن نظریه های ضعیف ومنسوخ شده ای که بیشتر با مسیحیت تحریف شده وروحانیت کلیسایی تطبیق دارد، ازحذف نهاد روحانیت ومرجعیت دینی سخن می گویند.

وقتی دین صرفا یک امرآخرتی تصورشود وبه ایمان وگردش شخصی ودرونی افراداحاله گردد وتفسیرفهم علمی وتخصصی ازآن نادیده گرفته شود، وقتی صلاحیت دین برای دخالت درسیاست، اجتماع وحتی امورشخصی انسان ها نفی شود، دراین صورت چه نیازی به روحانی ونهاد روحانیت است؟ مارتین لوترطراح مکتب پروتستانیزم با اینکه خود یک روحانی بود شعارش این بود که «مسیحیت آری، روحانیت هرگز!» ونتیجه آن شد که در اندک مدتی هم روحانیت وهم دیانت مسیحی ازصحنه جامعه غربی رخت بربست وبه زوایای کلیساهای متروک تبعید گردید وامروز این نسخه را برای جامعه دینی وایمانی ما که با روحانیت پیوندی عمیق وناگسستنی دارد ومسئولیت هدایت ورهبری خود را به دست اوسپرده است، تجویز می کنند!

 

3-حذف ولایت فقیه

ازدیگرمحورهای اساسی تلاش دشمن درکنارتلاش برای حذف روحانیت، حذف ولایت فقیه ازعرصه حاکمیت نظام دینی است. ازآنجا که غرب دررویایی بیست وچند ساله خود با جمهوری اسلامی وپیشینه تاریخی بیش ازیک صد ساله مصاف با ملت ایران، کارآمدی عنصررهبری ومرجعیت دینی را به کرات آزموده است. برخورد با ولایت فقیه راکه همان مرجعیت و امامت دینی است که اینک زمام امورکشوررا به دست گرفته و درمقابل فزون طلبی وباج خواهی های غرب مقاوم ایستاده است، به عنوان مهم ترین عنصر دردستورکارخویش قرارداده است واین هدف چه توسط غربی ها وچه عوامل ودست نشاندگان آنها وچه اززبان افراد وجریانات تجدید نظر طلب داخلی به صورمختلف تعقیب می شود. برابر دانستن ولایت فقیه با دیکتاتوری واستبداد، غیرمنتخب بودن نهاد رهبری وولایت فقیه، تعارض ولایت فقیه با دمکراسی ومردم سالاری، غیرپاسخگوبودن رهبری درمقابل ملت و.. که طی دوران پس ازانقلاب به کرات مستند به دلایل متقن عقلی پاسخ داده شده ودرعمل نیز نظام ولایت فقیه بعنوان طرح سیاسی اسلام برای اداره امورامت اسلامی دردوران غیبت، صلاحیت وکارآمدی خود را درصحنه های سخت ودشوار گذشته انقلاب نشان داده شده است ازجمله مواردی است که مدام تکرارمی شود.

ازآنجایی که مشروعیت حاکمیت سیاسی دراندیشه دینی، ناشی از صلاحیت هایی است که اسلام برای حاکم اسلامی مشخص کرده است حذف ولایت فقیه یعنی حکومت فقیه عادل واجد شرایط، به معنی نفی حاکمیت دینی وسلب مشروعیت حکومت است واین آشکارا با نظام جمهوری اسلامی کیه ساختار حاکمیت درآن براصول ومبانی اسلامی استواراست درتعارض واقع می شود.

4-حذف نهادهای انقلاب

ازآنجایی که هدف اصلی تهاجم فرهنگی دشمن براندازی ونابودی اسلام و نظام اسلامی است بنابراین هرنهادی که باعث تقویت وتثبیت انقلاب اسلامی گردد، آماج حملات تبلیغی دشمن واقع شده وکارکردهایی که به تثبیت وتقویت نظام منجر می شوند باید متوقف شوند.

تضعیف شورای نگهبان وحذف نظارت استصوابی آن، حذف دادگاه ویژه روحانیت ودادگاههای انقلاب، که گاه وبیگاه مورد هجوم تبلیغاتی قرارمی گیرند، تضعیف سپاه پاسداران وبسیج مستضعفان که درطول این مدت ناجوانمردانه ترین اتهامات وتهمت ها واهانت ها را بدان روا داشته اند، تعرض به نهادهای زیرنظررهبری بخصوص صدا وسیما وقوه قضائیه به بهانه های واهی واتهامات بی اساس و.. همه درهمین چارچوب انجام می شود.

 

5- توقف اجرای احکام اسلامی

یکی دیگر ازمحورهای تهاجم فرهنگی دشمن تلاش برای توقف اجرای احکام اسلامی است. غرب برای این امر تمام توان تبلیغی وهنری خود را به کارگرفته وبا تولید فیلم ها وبرنامه های دروغین سعی دارد چهره ای منحط ازنظام اسلامی ارائه دهد.

تلاش برای توقف اجرای احکام اسلام وبه ویژه احکام حقوقی وجزایی اسلام درپوشش توقف اجراء احکام اسلامی به ویژه احکام حقوقی وجزایی اسلام است که تحت عناوین مختلف وبه خصوص ناهمخوانی آنها با حقوق بشر غربی مطرح می شود. بعنوان مثال ادعا می شود احکام مربوط به اعدام جنایتکاران، احکام مربوط به مجازات سارقین، احکام قصاص، حدود، دیات، احکام مربوط به حقوق زنان وفرزندان و.. باحقوق بشرغربی ناسازگارند.

6-گسترش اباحه گری درپوشش دفاع ازآزادی

یکی دیگر ازمحورهای اصلی تلاش دشمن دراین عرصه دفاع از اباحه گری وگسترش فساد وبی بند وباری است. این امرشاید یکی ازمصادیق بارز تهاجم فرهنگی دشمن باشد که درپوشش دفاع ازآزادی صورت می گیرد.

دفاع دشمن ازآزادی برای ما ودلسوزی او نسبت به نبود آزادی در کشورما درحالی صورت می گیرد که قیام ملت ما مبتنی برآزادی خواهی بود ویکی ازشعارهای محوری انقلاب اسلامی،آزادی ازقید نظام های طاغوتی وروابط ظالمانه بوده است ودرطول تمام دوران پس ازانقلاب نیز ازآن به قیمت تحمل سختی ها ومرارت های زیاد پاسداری کرده ایم، نظام ما را به مخالفت با آزادی متهم می کنند.

دراینجا نیز مغالطه ای درکاراست، آن آزادی راکه دشمن مطرح می کند با آنچه که ما مراد می کنیم صرفا درلفظ مشترک است وازلحاظ معنی کاملا درنقطه مقابل هم قراردارند. آزادی درغرب به معنی آزادی ازقیود وحدود وتکالیف الهی وعمل به احکام عقل حسی وتجربی خود بنیاد بشری است وریشه درفلسفه اومانیستی (انسان محوری مطلق به جای خدا محوری مطلق) غرب دارد. مفهومی که ازآزادی درغرب بعد ازرنسانس شکل گرفت آن بود که برای انسان هیچ تکلیفی وهیچ امرونهی وواجب وحرامی وجود ندارد وبالنسبه برای انسان همه چیزمباح است. به همین دلیل مترجمین اولیه کلمه لیبرتی  ولیبراسیون را اباحه گری و لیبرالیسم را مذهب اباحیت ترجمه کرده اند که این ترجمه دقیقی است وبعدها به غلط آن را آزادی نام نهادند.

درسالهای اخیر که ابعاد تلاش دشمنان علیه اسلام درپوشش مقابله با تروریسم آشکارتر گردیده است ورجعت آنان را به تهدیدات مستقیم نظامی، بمباران و..می بینیم، بازهم توصیه اصلی متفکرین غربی به مهاراسلام واسلام گرایی ازطریق فساد وفحشا است. درهمین زمینه خبرگزاری فرانسه ازقول یکی ازنویسندگان فرانسوی می گوید:« نبرد علیه افراط گرایی اسلامی با کشتن مسلمانان میسرنیست وتنها می توان با به فساد کشاندن آنان به پیروزی رسید. به جای بمب باید دامن های کوتاه و تعدادی گوشواره فروبریزیم، چون ضعف واقعی مسلمانان درهمین جاست.

7- الحاق به فرهنگ جهانی غربی

ازجمله برنامه های دشمنان درعملیات تهاجم فرهنگی، تحمیل فرهنگ غربی به جای فرهنگ اسلامی است. این امرکه این روزها درپوشش جهانی شدن، ضرورت الحاق به فرهنگ جهانی، اعمال حقوق بشرآمریکایی و.. تبلیغ می شود با هدف جایگزین سازی فرهنگ صورت می گیرد.

دراین زمینه ابزاررسانه ای دشمن نظیراینترنت وماهواره وموبایل و...نقش اساسی را ایفا می کنند.

رسانه های اطلاعاتی امروز مرزهای جهان را به مرزهای شیشه تبدیل و به عبارتی مرزها را حذف کرده اند تا دهکده جهانی غربی (لیبرال دموکراسی غرب ) محقق شود.

مک دوهان نظریه پرداز دهکده جهانی (دهکده  جهانی غرب ) ارتباطات می گوید:

«رسانه یک ابزار نیست، خود پیام است»، تلویزیون دیگر ابزار پیام نیست بلکه خودپیام است. بنابر این یکی ازمهم ترین عواملی که بسترجهانی شدن فرهنگ را فراهم می سازد، رسانه های ارتباطی قدرتمند است. نمونه اینها اینترنت است. اینترنت پرچم جهانی شدن فرهنگ است. علیرغم امکانات مفید اینترنت درعرصه گسترش علم وتکنولوژی متأسفانه مفاسد آن خصوصا درجوامع بیشتر ازمزایای آن است که لزوم کنترل مناسب برآن را ایجاب می کند.

 

8-بازگشت به سنت های ما قبل اسلام

یکی از راهبردهای اصلی دشمنان اسلام ازآغاز تلاش برای گسترش نفوذ خود در کشورهای اسلامی تلاش برای جایگزین ساختن ارزشهای سنتی ماقبل اسلام به جای ارزش های اسلامی بود. آنان که درروزهای اولیه ورود خود با دین وارزش های اسلامی بعنوان سد راه نفوذ خود برخورد کردند ازهمان زمان با کمک مستشرقین تلاش خود را درجهت احیای آن آداب و رسوم متمرکز کردند.

برنامه هایی مانند بزرگداشت جشن های ایران قدیم درتخت جمشید ومدح وتبلیغ چهارشنبه سوری، جشن سده، احترام به آتش و آتش افروزی، سطح ظاهری ومبتذل آن است ولایه عمیق ترآن، ترویج اندیشه ناسیونالیستی ایرانی درمقابل میراث گرانقدر فرهنگ وتمدن اسلامی است، یعنی همان سیاست فرهنگی که رژیم شاه برای مقابله با دین وایمان مذهبی مردم ایران به آن متوسل شد وروشنفکران وابسته به دربار مأمور اجرای آن بودند.

9-تحریکات قومی

تحریک جریان های قومی واقلیت های مذهبی واصلی کردن ودامن زدن به مسائل آنها، با توجه به وجود اقلیت های مختلف وتنوع اقوام به ویژه درحاشیه مرزهای کشور، میتواند به تهدید امنیت ملی تبدیل شود. این مطلب که تحت عناوینی چون حقوق اقلیت ها ومشارکت عمومی انجام می شود موجب دامن زدن به مسائل قومی واختلافات مذهبی است که مقام معظم رهبری درفرمایشات خودخطاب به کارگزاران نظام برخطرات ناشی ازآن تأکید فرمودند.

ازجمله محورهای طرح فروپاشی شوروی که توسط غرب مورد بهره برداری قرارگرفت موضوع اقلیت ها وقومیت ها بود که درآنجا زمینه گسترده ای نیز داشت وبسرعت آن کشوررا دچار تجزیه قومی وسپس سیاسی نمود.

 

10- نفوذ واستحاله یاران نظام

ضرباتی که نظامی اسلامی طی سالهای اخیر ازنفوذ دشمنان درمیان نیروهای داخلی متحمل گردید کمتر ازضربات آشکار دشمن درعرصه جنگ تحمیلی وکودتا و.. نبود. یکی از ابعاد پنهان تهاجم فرهنگی دشمن، نفوذ در میان یاران انقلاب وانتخاب همکاران خود ازمیان آنها بود.این استراتژی که ازسالهای قبل دردستور کار برنامه ریزان استحاله نظام اسلامی قرارگرفته است، این روزها درپی تکرارخواسته های دشمنان ازسوی برخی ازنیروهای درونی انقلاب آثار خود را آشکارمی کنند درعرصه نفوذ، شاهد تلاشهای دشمنان وعناصروابسته به آنان درعرصه های مختلف بوده ایم.

1-نفوذ درقوه مقننه وتأثیرگذاری برمصوبات مجلس ازطریق ارائه پیشنهادهای مورد نظر.

2-نفوذ وتأثیرگذاری برقوه مجریه.

3-نفوذ درجریانات دانشجویی درانحراف آنان ازمسیرضد استکباری گذشته.

4- نفوذ درمطبوعات وراه اندازی مطبوعات زنجیره ای.

5-نفوذ درمیان نیروهای اصول گرا وتلاش درتحریک احساسات آنان.

واهداف دیگری نیز وجود دارد که به همین اهداف تهاجم فرهنگی غرب علیه اسلام وایران به علت نبودن مجال بسنده می شود.

عوامل و ابزارهای تهاجم فرهنگی

1-دخالت آشکار بیگانگان

یکی ازویژگی های شرایط سیاسی سالهای اخیر، شفافیت مواضع دشمنان وبیان آشکارنقطه نظرات خود خصوصا دررابطه با مسائل داخلی ایران است. تأکید بیگانگان برحمایت ازیک جریان داخلی واعلام اینکه پیروزی آن جریان منافع آمریکا را درمنطقه حفظ می کند. ازنکات قابل تأملی است که هیچگونه شبهه ای را برای برنامه ریزی هدایت شده بیگانگان وایجاد وتقویت تضاد میان جریانات سیاسی داخلی باقی نمی گذارد.

درمیزگردی که درتاریخ 7/10/80،  CNN  با دوتن ازسیاستمداران آمریکایی (کیسینجر وبرژینسکی)  تشکیل داده بود، برژینسکی مشاورامنیت ملی آمریکا دررابطه با راهبردهای آمریکا درمورد ایران می گوید:

« ما درایران با حکومتی روبروهستیم که بسیارمذهبی وبنیادگرا است، اما میان آنها شکاف واختلافاتی وجود دارد. یکی ازاین جناح ها میانه رواست که ظاهرا مورد حمایت گسترده مردم نیز قراردارد. دردراز مدت به سود ماست که این جناح زمام امور را دراین کشوربه دست داشته باشند. ولی امکان چنین امری دردراز مدت است وتحقق آن بزودی صورت نخواهد گرفت».

دوسال قبل نیز درهمین ایام روزنامه واشنگتن تایمز با همین نگاه به مسائل داخلی کشور، راهبرد آمریکا را نسبت به مسائل داخلی کشور این گونه بیان می کند:

«این جنبش اصلاح طلب نوپا برای منافع آمریکا حیاتی است. زیرا موفقیت آن به استحکام وتوانمندی ژئوپلیتیکی آمریکا دراین منطقه حساس جهان ودرهم شکستن یک دیکتاتوری کمک می کند. بدبختانه آمریکا کارزیادی نمیتواند برای کمک به اصلاح طلبان انجام دهد. هرگونه دخالت آمریکا دراین جریان می تواند به ایجاد یک واکنشی علیه این جنبش منجرشود. آمریکا فقط می تواند پرستیژ ورهبری اش را درمنطقه تقویت کند وایران را محتاطانه درحالی که وقایع آن آشکار می شود بنگرد.»

2-روشنفکران وابسته وعوامل نفوذی

اصطلاح روشنفکران وابسته برای کسانی به کاربرده می شود که دارای تفکرات آزاد اومانیستی ولیبرالی هستند که درقرن هیجدهم درغرب رواج داشته است. ویژگی خاص این گروه، اعتقاد به علم، تجربه، عقل، شکاکیت ونگرش تردید آمیزبه مسائل دینی واعتقادی وسنتی وهمچنین اعتقاد به مدرنیسم وپست مدرنیسم غرب است. اما آنچه که این جریان را ازسایرتفکرات متمایزمی سازد افراط بیش ازحدی است که درقبولی واعتقاد به علم حسی وتجربه وازطرفی طرد مذهب وسنت به عنوان عاملی بازدارنده دارند. ریشه این تفکرات به دوره رنسانس وفشارکلیسا برمردم برمی گردد. یعنی زمانی که دانشمندان وکلیسا درمقابل یکدیگر قرارگرفتند وسعی درمغلوب کردن وبه زانو درآوردن طرف مقابل داشتند.

روند این جریان به قرن نوزدهم وبیستم کشیده شد زمانی که اشراف زادگان وزمامداران شرقی وکسانی که قصد سیاحت فرنگ را داشتند با مظاهر تمدن غربی آشنا شدند وشیفته تفکرات واندیشه های غربی بدون توجه به شرایط محیطی- زمانی، ماهیت کلیسا، سوابق تاریخی وتفاوت فرهنگ ها شدند وبرآن شدند که این تفکرات ومظاهر تمدن غرب را درجهان اسلام پیاده نمایند. البته اینان خود جزو عوامل مزد بگیر استعمارگران بوده ودرخدمت امپریالیسم به خیانت کشور خویش همت گماشتند.

آنان صرفا به تقلید کورکورانه ازغرب پرداختند وراه نجات جامعه را درکنارگذاشتن دین ورسوم سنتی جامعه وگرایش بدون چون وچرا به سوی اندیشه غربی می دانستند. روشنفکران وابسته ای که خواه به جهت دلبستگی وخواه به جهت وابستگی درغوطه ورنمودن زنان وجوانان ناآگاه دردام فساد وفرهنگ غربی ازهیچ فرصتی دریغ نمی کردند نمایندگان وعاملانی که تمام تلاش وکوشش خود را درمسخ وتحریف آرمان ها وارزشهای مذهبی-ملی واخلاقی جامعه خود به کاربسته وبزرگترین خیانت را یعنی نفوذ فرهنگ غربی را مرتکب شدند.

خیانتی که کشورما نیز ازآن مستثنی نبود. حرکتی که اکنون نیز جامعه اسلامی ما را مورد هجوم قرارداده است. روشنفکران خودباخته ای که چاره رفع عقب ماندگی شرق را شستشوی کامل شخصیت وتخلیه خویش ازمحتوای فرهنگ، تاریخ وهویت دینی وازطرف دیگر پرکردن آن با مبانی فکری وعقیدتی غرب می دانند. دربین این افراد می توان به میرزا ملکم خان وتقی زاده اشاره کرد. میرزا ملکم خان ازشریعت به عنوان ابزاری جهت رسیدن به مقاصد خود استفاده کرد. اوتشکیلات فراماسونری را ایجاد کرده وسعی درپیاده کردن فرهنگ غربی دردرون جامعه را داشت. اودراین امرتا بدانجا پیش می رود که می گوید:« دراخذ اصول تمدن جدید ومبانی ترقی عقلی وفکری حق نداریم درصدد اختراع باشیم بلکه باید ازفرنگی سرمشق بگیریم و درجمیع صنایع ازباروت گرفته تا کفش دوزی محتاج سرمشق (ازغرب) بوده وهستیم.« ودرجایی دیگر می گوید:

« دراروپا که بودم.. طرحی ریختم که عقل وسیاست مغرب را با خرد ودیانت مشرق بهم آمیزم ازاین رو فکر ترقی مادی را درلفافه دین عرضه داشتم.» ویا تقی زاده می گوید:« من اولین نارنجک تسلیم دربرابرغرب را چهل سال پیش بی پروا انداختم.»

جالب توجه آن است که این روشنفکر نمایان یا همان منورالفکرها این خیانت ها را درقالب کمک وخدمت به جامعه اسلامی وانسانیت انجام می دادند. ضروری است که ازدسیسه ها والقاء افکار این عاملان بدون مواجب استعمار غفلت نورزیده وبا هرنوع طرز فکر ورفتاری ازاین قبیل درجامعه برخورد شود. خصوصا دردرون دانشگاهها اهتمام به این امرضروری تربه نظرمی رسد. دراین زمینه مقام معظم رهبری می فرمایند:«همیشه درهمه عصرها ودوران ها روشنفکرهایی بودند که جلوتر از زمان می اندیشیدند وحرکت
می کردند. اما زمانی که غرب مسلط به تکنولوژی وعلم خواست درایران پایگاه تسلط خود را مستحکم بکند ازراه روشفنکری وارد شد. ازطریق عناصر خود فروخته ای مثل میرزا ملکم خان وتقی زاده اقدام کردند.. این جریان ازابتدا وابسته بود.»

3- رسانه های جمعی

رسانه های جمعی ازقوی ترین وبارزترین ابزاری هستند که استکبار جهانی جهت مقابله با کشورهای جهان سوم خصوصا کشورهای اسلامی ازآن استفاده نموده است. مجموعه ای که اکنون ابعاد جدیدتری به خود گرفته وبا استفاده ازوسایل ارتباط جمعی پیشرفته همانند ماهواره واینترنت  ووسایل اینترنتی چون موبایل و.. درصدد تسخیر فرهنگی واعتقادی کشورها برآمده است.

رسانه هایی که درطی سالیان متمادی به زبان های مختلف دنیا (وازجمله زبان فارسی) به تهیه وپخش برنامه های مختلف پرداخته و برطبق آمار، انحصارتبلیغاتی غربی به حدی است که 75 درصد ازاخبار، فیلم ها، برنامه ها وگزارش های سایرکشورها را تغذیه می کنند. این درحالی است که بیشترین سود ممکنه را نیز به جیب خود می ریزند.

جالب توجه آن است مقداربرنامه های ارسال شده ازطرف سرمایه داران غربی بسوی کشورهای آسیایی، آفریقایی وآمریکای لاتین 100 برابر بیش ازمقداری است که این کشورها به غرب ارسال می کنند، وبه خوبی مشخص است که چگونه روزنامه ه ورادیو وتلویزیون این کشورها دراسارت سیستم تبلیغاتی واطلاعاتی غرب می باشد وبعد ازانقلاب بطور چشمگیری به حجم این تبلیغات بنابرماهیت استکباری خویش واحساس خطری که ازجانب این انقلاب الهی کرده اند، افزوده اند وبطوروسیعی به پخش فیلم ها و
ترانه های مبتذل اخلاقی، آهنگ های غربی، شوهای ویدئویی، ترور
شخصیت ها، تحریف واقعیت ها، وخصوصا حربه جدید یعنی پخش این برنامه ازطریق ماهواره پرداخته اند. دراین قسمت سعی برآن است که هریک ازوسایل ارتباط جمعی بطوردقیق تر مورد بررسی قرارگیرد.

 

ماهواره و اینترنت

گسترش تکنولوژی اطلاعاتی نظیر ماهواره واینترنت، مرزهای جهان امروز را به مرزهای شیشه ای تبدیل کرده اند وبه مرور وبا حذف مرزهای فیزیکی امکان کنترل واعمال نظر برگردش اطلاعات را ازدولت های محلی می گیرند.

مک لوهان نظریه پرداز دهکده جهانی ارتباطات (یا دهکده جهانی غرب )  عقیده دارد که «رسانه یک ابزارنیست خود پیام است» تلویزیون ابزار پیام رسانی نیست خود پیام است. بنابراین یکی ازعواملی که امروزه بستر اصلی تحقق اعمال سلطه استکبار جهانی درتحمیل نظم نوین جهانی غرب که ظاهری است را فراهم می کند رسانه های ارتباطی قدرتمند نظیرماهواره واینترنت است. اینترنت را پرچم جهانی شدن فرهنگ قلمداد کرده اند.

اینترنت یک شبکه اطلاع رسانی جهانی است که به کاربران امکان می دهد تا هرجا که باشند بتوانند ازطریق این شبکه وارد مراکز مطالعاتی شده وازآخرین دستاوردها مطلع شده وازآن بهره ببرند. اما مشکل اساسی دراین است که این وسیله درحالی که میتواند مناسب ترین کاربرد را داشته باشد ( که ندارد) میتواند ازسوی دیگربالاترین لطمات را به فرهنگ واعتقادات یک ملت وارد کند. (‌که دارد).

بررسی گزارشات عملکرد اینترنت بیانگر این واقعیت تلخ است که ازمقدار دوسال تجارت اینترنت درسال های 98 و99 میلادی که حدوداً بالغ بر 410 میلیارد دلارمی گردد، 246 میلیارد دلار آن به تجارت سکس ومبتذل وفساد دراین شبکه اختصاص یافته است. یعنی رقمی بالغ بر 59 الی 60 درصد ازتجارت الکترونیکی غرب صرف مسائل سکسی می گردد وازهمین آمارمیتوان روند جهانی شدن (غربی شدن) را دریافت وبه نوعی کارکرد ابزاری این رسانه را دید.

نتایج یک طرح تحقیقات که توسط کمیسیون پژوهش اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی بمنظور بررسی اثرات فرهنگی وروانی ماهواره برروی جوانان صورت گرفته است نشان می دهد که جوانان بیننده برنامه های ماهواره بیشترجوانانی که این برنامه ها را دیده اند تحت تأثیرمظاهر فرهنگ غرب قرارگرفته اند بطوری که آنها سعی دارند رفتار وآداب فرهنگ بیگانه را ازخود بروزدهند وجوانان غیربیننده بیشتر(با تفاوت بسیار)  ازجوانان بیننده معتقد بودند که برنامه های ماهواره مبتذل ومنحرف کننده است وباعث تغییررفتارهای اجتماعی می شود. [2]

گذری کوتاه به راهها وشیوه های مبارزه با تهاجم و ناتوی فرهنگی از دیدگاه قرآن وحدیث

قرآن کریم «بیان للناس» و«تبیانا لکل شیء» است ومسلمانان برای حل همه مشکلات باید به آن متوسل شوند. مسأله تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام علیه جوامع اسلامی ونیز روش های مبارزه با آن نیز موضوعی است که قرآن حکیم نمی تواند دربرابرآن سکوت کرده باشد. به گفته قرآن نخستین موجودی که درپی گمراهی انسان برآمد، شیطان بود.

دوتعبیر کلیدی که درقرآن مجید بیانگر تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام علیه جوامع اسلامی است «صدعن سبیل الله» و«اضلال عن سبیل الله» است.

با بررسی آیات و سیاق آن آیاتی که این دوواژه درآنها به کاررفته است می توان راههای هجوم فرهنگی دشمنان اسلام را به شرح زیربرشمرد:

1-انفاق مال برای تبلیغات سوء علیه اسلام:

«ان الذین کفرواینفقون اموالهم لیصدوا عن سبیل الله..»

2- برهم زدن تعادل اقتصادی جوامع اسلامی:

« یا ایهاالذین آمنوا ان کثیرا بالباطل ویصدون عن سبیل الله..»

3-ترویج عملکردهای منافقانه :

«اتخذوا ایمانهم جنه فصدوا عن سبیل الله ..»

4- خوب جلوه دادن اعمال زشت وگناه آلود:

«... وزین لهم الشیطان اعمالهم فصدهم عن سبیل ..»

5- ترویج دنیا دوستی:

«الذین یستحبون الحیوه الدنیا علی الاخره ویصدون عن سبیل الله..»

6-القای شبهه:

«قل یا اهل الکتاب لم تصدون عن سبیل الله من آمن تبغونها عوجا..»

7-ترویج غفلت ازیاد وذکرخدا:

« ومن یعش عن ذکرالرحمان نقیض له شیطانا فهوله قرین. وانهم لیصدونم عن سبیل ویحسبون انهم مهتدون».

8-شریک قراردادن برای خدا:

«وجعلوا الله اندادا لیضلوا عن سبیله قل تمتعوا فان مصیرکم الی النار..»

9-ترویج هوا پرستی:

« یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق ولاتتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله..»

10-تقلید متصبانه ازآباء واجداد وبزرگان قوم:

« وقالوا ربنا انا اطعنا سادتنا و کبراء نافاً ضلوناالسبیلا».

11-اشاعه غنا وفساد درجامعه :

«ومن الناس من یشتری لهوا لحدیث لیضل عن سبیل الله بغیرعلم..»

12-زینت وزرق وبرق دنیا:

«وقال موسی ربنا انک آتیت فرعون وملاء زینه اموالا فی الحیوه الدنیا لیضلوا عن سبیلک..»

13-پیروی چشم بسته از نظر اکثریت :

«وان تطع اکثرمن فی الارض یضلوک عن سبیل الله ..»

14- رواج بی دینی وتوجه به علوم مادی:

«ومن الناس من یجادل فی الله بغیر علم ولاهدی ولاکتاب منیر«.

راهها وشیوه های مبارزه وبرخورد با تهاجم فرهنگی  دشمنان با توجه به آیات قرآن کریم وروایات بشرح زیر است:

1-رعایت تقوای الهی:

« ان الذین اتقوا ذا مستهم طائف من الشیطان تذکر وافاذاهم مبصرون.»

اعمالی که باعث ایجاد روحیه تقوی درانسان می شوند عبارتند از:

نماز، روزه، زکات، امربه معروف ونهی ازمنکر، حج، ترک محرمات (همچون غنا وموسیقی، شرب خمر وقمار، بی عفتی، گوشت خوک ، ربا.)

ورعایت آداب معاشرت اسلامی (همچون رعایت تقوی درنگاه کردن، سخن گفتن، لباس پوشیدن وزینت کردن درجامعه اسلامی است.)

2-ازدواج، اعم ازازدواج موقت ودائم:

«وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم..»

3- پرکردن اوقات فراغت جوانان:

«فاذا فرغت فانصب. والی ربک فارغب.»

پرکردن اوقات فراغت جوانان با برنامه های صحیح ورزش،
برنامه های رادیو وتلویزیون، نوارکاست، کتاب، تأتر، سینما، سخنرانی، اردوهای سیاحتی وزیارتی، شرکت دراجتماعات و...

4-برتردانستن فرهنگ خودی:

«ولاتهنوا ولاتحزنوا وانتم الاعلون ان کنتم مومنین».

5- کسب فضائل اخلاقی ومعنوی:

«قد افلح من تزکی.»

6-ارتقای فرهنگ جامعه :

«اقرا وربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان مالم یعلم.»

«ن والقلم وما یسطرون».

7-تربیت نسلی انقلابی و مومن:«تساؤکم حرث لکم..»

چنان که درحدیث نبوی (ص) آمده ی است:«اختاروالنطفکم»

8- حاکم کردن ارزش های اسلامی درجامعه:

«الذین آمنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجه عندالله..»

9-هوشیاری وبیداری دربرابر توطئه های دشمن:

«یحلفون بالله انهم لمنکم وماهم منکم ولکنهم قوم یفرقون.»

10-شخصیت دادن به نوجوانان وجوانان:

قال رسول الله (ص) : اکرموا اولادکم واحسنوا آدابهم یغفرلکم.»

پیامبراکرم (ص) می فرمایند: «فرزندانتان را احترام کنید واخلاقشان را نیکو گردانید تا آمرزیده شوید.»[3]

توجه:‌ومطالب بسیاردیگر که ا‌ز آیات وروایات دراین دو باب می توان آورد لیکن ازباب معذوریت به همین مقدار بسنده گردید.

 


 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۶
امیر مهدوی

تهاجم فرهنگی