نازعات313

آخرین نظرات
نویسندگان

مذاکرات را تا توقف تهدیدها متوقف کنید

يكشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ب.ظ
یک کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که تا وضعیت تحریم ها و تهدیدات نظامی مشخص نشده است نباید تیم مذاکره کننده ایرانی مذاکرات را ادامه دهد.

جوان‌آنلاین: فواد ایزدی در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاین» در خصوص تهدیدات مداوم مقامات امریکایی در حین انجام مذاکرات ایران و 1+5 اظهارداشت: من امید دارم این طرح سه فوریتی که در مجلس با عنوان توقف مذاکرات با ادامه تهدیدها مطرح شده است، توسط نمایندگان مجلس تصویب شود.


وی تصریح کرد: دلیل این مسئله هم آن است که اولا مقام معظم رهبری فرموده اند که مخالف هستند با مذاکره ای که در شرایط تهدید نظامی انجام شود که با صراحت ایشان فرمودند و حرف بسیار درستی هم است چون طرف مقابل زمانی که ما را دارد به حمله نظامی تهدید می کند دارد فصل یک منشور سازمان ملل را نقض می کند چرا که در ماده دو آن به صراحت می گوید که نباید همدیگر را به حمله نظامی تهدید کنید.    


این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در ماده دو فصل یک منشور سازمان ملل هم استفاده از زور و هم تهدید نظامی نهی شده است که در این شرایط می بینیم مقامات ارشد طرف مقابل هر هفته ما را تهدید به حمله نظامی می کند و به همین دلیل منشور سازمان ملل را نقض کرده اند. در صورتی که بر این باورند که ما ذیل همین منشور سازمان ملل در فصل هفت تمام شرایطی که آنها در بند دیگر نپذیرفته اند را بپذیریم. 


ایزدی افزود: این مسئله از نظر منطقی قطعا نباید قابل پذیرش برای کشور باشد که با مجموعه ای بخواهد توافق کند که یک فصل سازمان ملل را نقض می کند و از طرفی انتظار دارد که ما فصل بعد را اجرا کنیم.


وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی نیاز است که مذاکرات متوقف شود، گفت: مشکل دیگری که ما غیر از بحث تهدید نظامی داریم این مصوبه سنای امریکا است که در عمل برداشته شدن تحریم های اصلی را غیر ممکن کرده است و بر همین اساس سوالی که در حوزه تحریم مطرح است این است که اگر قرار است تحریم های اصلی نفتی و بانکی برا اساس مصوبه سنا سر جای خودش بماند پس ما برای چه داریم مذاکره می کنیم.


این کارشناس مسائل هسته ای عنوان کرد: اولا در این مذاکرات بحث حمله نظامی و تهدید است دوما طبق مصوبه سنا سودی برای ما نخواهد داشت بنابراین در شرایط فعلی بهترین گزینه این است که تا زمانی که این دو موضوع مشخص شود یکی توقف تهدید نظامی و دیگری توقف بحث تحریم ها مذاکرات را متوقف کنیم.


ایزدی تصریح کرد: این امر در شرایطی است که تیم مذاکره کننده ما در آنجا قابلیت دادن امتیاز دارد اما تیم مقابل امریکایی به مذاکرات می آید و قابلیت دادن امتیاز ندارد چرا که کنگره دست آنها را بسته است.  


وی با اشاره به صفحه 18 طرح تصویب شده توسط کنگره اظهار کرد: در این صفحه به صراحت می گوید که تهدیدات اصلی سر جای خودش است بنابراین با این شرایط ادامه مذاکرات برای طرف مقابل این معنا را دارد که نیاز ایران به مذاکرات از نیاز طرف مقابل به مذاکرات بیشتر است در صورتی که طبق بیانات رهبر فرزانه انقلاب طرف مقابل هم به مذاکرات نیاز دارد.


این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بنابراین اگر طرف مقابل و ما نیازمند مذاکرات هستیم در شرایطی این مذاکرات باید انجام شود که هم تهدید نباشد و هم وضعیت تحریم ها به گونه ای نباشد که در آخر تحریم ها باقی بماند لذا بهترین گزینه متوقف شدن مذاکرات است تا وضعیت این دو مورد مشخص شود.  


ایزدی با اشاره به مناظره دو هفته پیش با آقای عراقچی عضو ارشد مذاکرات گفت: در آن مناظره من یک نتیجه گیری کردم و گفتم به نظر می رسد که طراحی که تیم مذاکره کننده دارد هدفش رسیدن به توافق است و نه برداشته شدن تحریم ها که آقای دکتر عراقچی فرمودند ما اصلا برای برداشته شدن تحریم ها مذاکره نمی کنیم که البته نوار این مناظره وجود دارد و برخی روزنامه ها همین حرف را روز بعد در صفحه اصلی خود کار کردند.


وی بیان داشت: بر همین اساس به نظر می رسد هدف تیم مذاکره کننده رسیدن به توافق است و هدف شان برداشته شدن تحریم ها نیست از آن جهت آنها پای میز مذاکرات همچنان ما را تهدید می کنند، حتی بعد از توافق ژنو بدقولی می کنند و هر عملی انجام دهند ما همچنان پای میز مذاکرات هستیم.


این کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که به نظر می رسد تیم مذاکره کننده هسته ای نیاز به بازبینی اعمال خود در یک سال گذشته دارد و البته پس از بازبینی عملکردشان نیاز به اصلاح دارد چرا که پس از یک سال و نیم دو سال لبخند، ادبیات نرم و تعریف از آقای اباما به عنوان فرد باهوش و مودب نتیجه اش آن شده است که هر هفته ما را تهدید به حمله نظامی کند بنابراین این روش جواب نمی دهد و نیاز به اصلاح دارد.   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۰
امیر مهدوی

تهدید