نازعات313

آخرین نظرات
نویسندگان

همنوایی با جبهه ضد‌مقاومت

سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۴۲ ق.ظ

سخنان آقای یونسی، دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها، مانند گذشته نه برای دولت آقای روحانی که برای نظام جمهوری اسلامی ایران مسئله‌ساز شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری حامی دولت، آقای یونسی هفته گذشته در همایش «‌ایران، ملیت، تاریخ و فرهنگ» بر لزوم گسترش نفوذ ایران در منطقه تأکید کرده و می‌گوید: در حال حاضر، عراق نه فقط حوزه تمدن ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته، چراکه جغرافیای ایران و عراق غیرقابل تجزیه است و فرهنگ غیرقابل تفکیک است، پس ما باید با هم بجنگیم یا یکی شویم.» علی یونسی به دنبال بازتاب گسترده اظهاراتش توضیحاتی را ارائه کرده و می‌گوید: «آنچه من گفتم دقیقاً این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوری‌های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می‌گردد و نه امپراتوری عربی و نه اینکه بناست امپراتوری ایرانی بازگردد. امروز آنچه می‌تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد، هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است.»  به رغم تکذیبیه اینگونه یونسی، آقای صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با تأخیر چندروزه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم این سخنان را اینگونه تفسیر می‌کند: «صحبت‌های وی توسط رسانه‌ها تحریف شده و اساساً موضوع تاریخی مطرح شده بود. » خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه نیز در مصاحبه با خبرگزاری الرای عراق برخی برداشت‌ها از سخنان علی یونسی را «غیر‌دقیق و جهت‌دار» خواند که به گفته وی با هدف ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه منتشر شده است.  حاشیه‌سازی آقای یونسی برای نظام اسلامی به این نمونه خلاصه نمی‌شود، دو هفته قبل (6 اسفند) و در آستانه صدور گزارش حقوق بشر نماینده سازمان ملل ایشان در گفت‌وگو با همین خبرگزاری، مدعی شد در زندان‌ها و برخی محاکم ایران نقض حقوق بشر رخ می‌دهد. چندی قبل نیز با طرح موضوع شیر  و خورشید و. . . سخنان ایشان به موضوع روز رسانه‌های دیداری و نوشتاری و مجازی تبدیل شده بود.  بدیهی است تکرار این مواضع خلاف مصالح ملی، هدف این نوشتار نیست، بلکه توجه به این نکته است که طی سال‌های اخیر - نه در این دولت که در اغلب دولت‌های گذشته نیز تکرار شده است- مصالح حزبی و جریانی متأسفانه بر مصالح ملی غلبه یافته و دولت‌ها صرفاً به دلیل تعلقات جریانی و حزبی، حاضر به برخورد به‌موقع با ضعف‌ها و کاستی‌ها یا احیاناً غرض‌ورزی‌های برخی همکاران و همفکران نشده و نهایتاً زمانی اقدام می‌کنند که نظام یا دولت وقت هزینه‌های زیادی را در آن زمینه پرداخته و تغییرات صورت گرفته نیز هیچ آورده‌ای برای نظام یا دولت وقت نداشته است.  مواضع آقای یونسی علاوه بر آنکه سناریوی ایران‌هراسی دشمنان نظام اسلامی را آن هم به استناد سخنان یک مقام رسمی و عالیرتبه دولت توجیه‌پذیر می‌کند که این روزها رسانه‌های عمده کشورهای عربی مملو از آن شده است و محدودیت‌های مضاعفی را نیز برای نیروهای مقاومت در منطقه وکمک‌رسانی مستشاری ایران ایجاد می‌کند. مهم‌تر آنکه این مواضع سبب پایمال شدن خون شهدای گرانقدری می‌شود که این روزها سرزمین‌های سوریه و عراق را رنگین کرده‌اند؛ شهدایی که نه سودای کشورگشایی در سر داشتند و نه مدافع مفاهیمی نظیر ایرانیت و... بودند. آنچه از نظر آنها اهمیت داشته و دارد حفظ کیان اسلام، تقویت جبهه مقاومت و کمک به مسلمانانی است که هنوز از تحمل ضربات استکبار جهانی کمر راست نکرده و گرفتار متجاوزانی شده‌اند که متأسفانه نام اسلام را یدک می‌کشند.
طی هفته‌های اخیر دولت‌های مرتجع و عوامل امریکا و صهیونیست‌ها با همین توجیه «ایران‌هراسی» و ایجاد نگرانی در کشورهای منطقه کوشیده‌اند آنها را ذیل محور جدیدی فراتر از شورای همکاری خلیج‌فارس متحد کنند، به گونه‌ای که جان کری وزیر خارجه امریکا عمده تلاش خود را در سفر اخیر به منطقه بر آن متمرکز کرده بود.
آسیب دیگر این گونه موضع‌گیری‌ها کاستن از ظرفیت گفتمان اسلام ناب در منطقه در مقابل گفتمان اسلام امریکایی است که مرتجعین منطقه و هم افراطیون تکفیری آن را پرچمداری می‌کند. سعد حریری رهبر گروه 14 مارس لبنان و از دشمنان دیرینه جبهه مقاومت در لبنان در گفت‌وگو با الشرق الاوسط می‌گوید: «راضی نخواهیم شد لبنان جزئی از امپراتوری ایران یا جبهه‌ای از جبهه‌های قاسم سلیمانی شود. این امپراتوری به واقعیت تبدیل نخواهد شد.»  تردیدی در این نیست که خدمات صادقانه مستشاری ایران در سوریه و عراق و خون شهدای این حرکت، جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را به شدت در نظر مردم منطقه و جهان ارتقا داده و سبب شده است بسیاری از القائات گذشته دشمنان خنثی شود اما طرح این سخنان سبب شد حتی مسئولان عراقی را نیز وادار به واکنش کرده و سخنانی را بر زبان جاری کنند که خنثی‌کننده تلاش‌های صادقانه نیروهای کف میدان باشد.  فارغ از برخی نگاه‌ها که این مواضع را هدفمند و در چارچوب کاستن از ظرفیت بین‌المللی ایران اسلامی ارزیابی می‌کنند و برای آن مستنداتی دارند، حداقل انتظار این است که دولت در یک اقدام عملی باب اینگونه حاشیه‌سازی را ببندد چراکه تجربه حوادث گذشته و «اعتذاری» که این روزها افراطیون اصلاح‌طلب نسبت به اهانت‌های گذشته آنان و عوامل میدانی‌شان نسبت به امام(ره) و ارزش‌های انقلاب مطرح می‌کنند، ثابت می‌کند این گونه حرکت‌ها افزوده‌ای برای آنها نخواهد داشت.

نویسنده : عباس حاجی‌نجاری 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۶
امیر مهدوی